Skador inom CrossFit

CrossFit har fått ryktet om sig att vara skadedrabbat och en del sträcker sig så långt att de hävdar att det är en farlig träningsform. Men hur ofta hör man att squash eller korpenbandy är farligt? Här finns minst lika många skador om inte fler. Man får inte glömma att CrossFit har lockat den stora massan där en del aldrig tränat tidigare och där det så klart kan uppstå skador om personen i fråga inte är van att använda kroppen och varit stillasittande under stor del av sitt liv.

De flesta "problem" eller skador kommer av att utövarna helt enkelt tränar för mycket. Det är få träningsformer som är så beroendeframkallande på ett positivt sätt och om man bortser från överbelastningsskador så är detta verkligen något som vårt stillasittande samhälle kan dra nytta av. Är det inte i det långa loppet bättre att människor tränar med en risk för att träna för mycket och kanske skada sig än att inte träna alls och istället riskera sjukdomar?

Hur gör man då för att minska risken av dessa överbelastningsskador inom CrossFit?
CrossFit innefattar så många olika träningsmoment och tidsvariationer. Tar man detta till sig och varierar sin träning så kommer man också lättare undvika skador och i längden få bättre träningsresultat. 

CrossFit är inte bara att lyfta tungt eller göra övningar jättefort utan lika stor del är att lyfta lättare och hålla ett lägre tempo under lång tid. 

Tipset som nybörjare är att lyssna på kroppen och inte stressa fram reslutaten. Börja i rätt ända och fokusera på tekniken och låt vikter och tempo komma med tiden. Då kommer du kunna njuta av alla fördelar CrossFit för med sig under lång tid framöver!